كانكس فروشگاهي پيش ساخته
ايران كانتين، بزرگترين توليدكننده انواع كانكس هاي فروشگاهي پيش ساخته در جنوب كشور

سایت بهترین ابزار


كانكس فروشگاهي ساندويچ پانل با سقف محدب

كانكس دست دوم چيست؟

كانكس هاي دست دوم از جمله محصولاتي هستند كه بازار خريد و فروش آنها هميشه داغ است! يك كانكس پيش ساخته پس از خريد و استفاده از آن براي مدت كوتاه يا طولاني يك كانكس دست دوم (به انگليسي: Second-Hand , Second-Class , Second-Rate و …) يا استفاده شده (Used) محسوب مي شود. اگر بخواهيد واقعيت را بدانيد، كانكس هاي دست دوم در حالي كه براي خريد توصيه نمي شوند و معايب بسياري دارند، اما از مزاياي ويژه اي هم برخوردارند؛ از جمله: ارزان قيمت بودن نسبت به كانكس نو، تحويل سريع و آني، افت ناچيز قيمت براي فروش آن و … با اين وجود، كانكس هاي دست دوم قابليت سفارشي سازي ندارند و به طور كلي كانكس هاي مطمئن و سالمي نيستند يا حداقل آگاهي از سلامت آنها كار آساني نيست. در اين مطلب، به بررسي دقيق‌تر و جزئي‌تر مزايا و معايب انواع كانكس هاي دست دوم به منظور ارائه اطلاعاتي جامع جهت خريد يا فروش آنها در بازار امروز خواهيم پرداخت.

انواع كانكس دست دوم

كانكس هاي دست دوم در بازار، با توجه به ابعاد، مشخصات، جنس، ويژگي‌هاي كمي و كيفي، كاربري و … به انواع گوناگوني دسته بندي مي شوند. بنابراين اين گونه محصولات در بازار، از تنوع بسيار خوبي برخوردار مي باشند. بسياري از كانكس هاي دست دوم براي مصارف موقت (براي مثال كانكس ‌هاي مورد استفاده براي ساخت يك پروژه ساختماني) مورد استفاده قرار مي گيرند و با توجه به برخورداري از مزايايي كه بدان ها اشاره شد، داراي مشخصات ثابت و خاصي در بازار كانكس هستند. براي مثال به لحاظ ابعاد، يك كانكس اداري ۶ متري (۶×۳ مترمربع يا ۶×۲٫۵ مترمربع) ساندويچ پانل، بسيار معروف و كاربردي تر از يك كانكس با ابعاد ۱۰×۵ مترمربع و ورقي است؛ يا امكان خريد يا فروش يك كانكس سرويس بهداشتي تك چشمه بسيار بيشتر از نوع ۶ چشمه آن مي باشد.

انواع كاربري‌هاي كانكس پيش ساخته به صورت دست دوم نيز موجود بوده و غالباً توسط فروشندگان شخصي ارائه مي‌شوند. براي مثال كانكس اداري دست دوم، كانكس سرويس بهداشتي دست دوم، كانكس نگهباني دست دوم، كانكس فروشگاهي دست دوم، كانكس كلاس درس دست دوم و … كانكس هايي كه توسط توليد كنندگان برتر كانكس، طراحي و ساخته شده اند، معمولاً به دليل برخورداري از عدم افت و كارايي پس از استفاده از آنها از قيمت بالاتري برخوردار بوده و همچنين طرفداران بيشتري نيز دارند.

كانكس دست دوم به لحاظ ابعاد

كانكس هاي دست دوم را به لحاظ ابعاد معمولاً به كانكس هاي ۲ متري (۲×۲ متر مربع)، ۳ متري (۳×۳ متر مربع)، ۴ متري (۴×۳ مترمربع يا ۴×۲٫۵ متر مربع)، ۶ متري (۶×۳ مترمربع يا ۶×۲٫۵ مترمربع)، ۸ متري (۸×۳ مترمربع يا ۸×۴ مترمربع)، ۱۲ متري (۱۲×۳ مترمربع، ۱۲×۳٫۲ مترمربع، ۱۲×۳٫۵ مترمربع يا ۱۲×۴ مترمربع) و … مي شناسند كه اين ابعاد در ميان خريداران و فروشندگان، بسيار معروف و كاربردي ترند.

با اين وجود، كانكس دست دوم در بازار، به لحاظ ابعاد و اندازه ار تنوع مطلوبي برخوردار است. چون با نگاهي ديگر، اين واقعيت را نمي‌شود انكار كرد كه كانكس را در هر ابعادي مي توان ساخت! بنابراين نوع دست دوم كانكس نيز تقريباً در هر ابعادي موجود است. اما بايد اين نكته را هم مد نظر داشت كه بسياري از پروژه‌هاي پيش‌ساخته و كانكس‌ها در ابعاد بزرگ (مانند كمپ‌هاي اداري و مسكوني)، اغلب سفارشي بوده و به صورت دست دوم در بازار ارائه نمي‌شوند و براي نصب و استفاده از آنها نمي‌توانيم به بازار كانكس‌هاي دست دوم مراجعه كنيم.

كانكس دست دوم به لحاظ جنس

كانكس هاي دست دوم به لحاظ جنس، به دو دسته كلي كانكس هاي ورقي و پانلي تقسيم مي شوند. كانكس هاي ورقي عايق نيستند، زودتر فرسوده مي‌شوند و بالطبع هزينه تعميرات و بازسازي بيبشتري دارند، اما ارزان از نوع پانلي هستند و البته هميشه مشتريان خود را نيز دارند. كانكس هاي ورقي مي توانند به صورت ساده، گالوانيزه و يا با پوشش‌هاي داخلي گوناگون تجهيز و نصب شوند. اما در مقابل، كانكس پانلي كه از جنس ساندويچ پانل هستند، نسبت به صوت و حرارت عايق بوده، ماندگاري و دوام بيشتري دارند و طبعاً ديرتر پوسيده و كهنه مي شوند اما نسبت به نوع ورقي، قيمت بيشتري دارند.

با اين وجود همواره توصيه مي شود كه به ويژه براي خريد انواع كاربري هاي كانكس دست دوم، مانند كانكس اداري، كانكس سرويس بهداشتي، كانكس كلاس درس، كانكس نگهباني، كانكس فروشگاهي و … دست دوم، از كانكس پانلي استفاده نماييد. البته دسته‌بندي‌هاي ديگري از جنس كانكس نيز وجود دارد كه از ميان آنها مي‌توان به كانكس فايبرگلاس نيز اشاره نمود.

كانكس دست دوم به لحاظ امكانات و ويژگي‌هاي كيفي

براي خريد يا فروش كانكس دست دوم مي بايست صرف نظر از ابعاد، جنس و مشخصات كمي، به امكانات، تجهيزات و ويژگي هاي كيفي كانكس نيز توجه داشت. بعضي از كانكس‌ها، ساده به حساب مي‌آيند و از امكانات حداقلي كانكس برخوردارند؛ براي مثال: كانكس هاي كارگاهي (استقرار كارگر) و بعضي از كانكس‌هاي نگهباني (ورقي) نمونه اي از كانكس هاي ساده هستند. در مقابل بعضي از كانكس ها لوكس هستند و با كاربرد VIP ، استقرار مديران پروژه يا يك مجموعه و … مورد استفاده قرار مي گيرند. براي مثال: كانكس اداري لوكس نمونه اي از كانكس هايي است كه به عنوان محل استقرار مديران و مهندسين يك پروژه يا اتاق جلسات و … براي يك پروژه يا مجموعه مورد استفاده قرار مي گيرد.

برخي ديگر از امكانات و ويژگي هاي كيفي كانكس، مانند كف سازي (كه مي تواند با پوشش سراميك، كف پوش، تخته و … باشد)، دكوراسيون داخلي كانكس، امكانات سرمايش و گرمايش، نوع درب (UPVC، فلزي، ضد سرقت، برقي با ريموت كنترل و …) و پنجره (فلزي، UPVC، حفاظ دار يا بي حفاظ، برخورداري از شيشه دو يا چند-جداره و …)، روشنايي داخلي و خارجي، تجهيزات شبكه و دوربين مدار بسته، واحدهاي بهداشتي (انواع سرويس بهداشتي، حمام و …)، واحدهاي آشپزخانه، اتاق كنترل و مانيتورينگ و … همگي از ويژگي هايي است كه مي تواند به نوبه خود در كيفيت و قيمت كانكس دست دوم نيز مؤثر باشند.

مزايا و معايب كانكس دست دوم

خريد و فروش كانكس دست دوم بسيار حساس است. در حالي كه كانكس دست دوم به صورت آماده و تحويل آني و با قيمت كمتر نسبت به نمونه نوي آن، موجود است، اما آگاهي از سلامت كانكس، كيفيت ساخت، مصالح و متريال هاي بكار رفته دانشي فني را مي طلبد كه بسياري از مشتريان كانكس هاي دست دوم از آن عاجزند و همين مسئله، امر خريد و فروش كانكس دست دوم را بسيار حساس مي كند.

با اين وجود همانطور كه اشاره شد، بازار خريد و فروش كانكس دست دوم همواره داغ است و بالطبع مزايا و معايب خود را نسبت به نمونه‌هاي نو آن خواهد داشت. در ادامه اين مطلب، با اشاره به مهمترين مزايا و معايب انواع كانكس دست دوم در بازار، به بررسي جزئيات آنها نيز خواهيم پرداخت.

قيمت كانكس دست دوم نسب به كانكس نو

مشخصاً قيمت كانكس دست دوم نسبت به نمونه نو آن كمتر است و اين افت قيمت به طور معمول در بازه ۱۵% الي ۵۰% از قيمت نو آن مي‌باشد. قيمت كانكس دست دوم با توجه به سال ساخت كانكس و ميزان استفاده از آن، كاربري كانكس، برند سازنده كانكس، ميزان سلامت آن و … معين مي شود كه هر كدام از اين معيارها به نوبه خود در قيمت كانكس دست دوم مؤثر واقع مي‌شوند.

مي‌توان گفت هر چه برند سازنده كانكس قوي تر و اصطلاحاً كانكس از مارك معروفتري برخوردار باشد، در بازار كانكس‌هاي دست دوم، افت قيمت كمتري خواهد داشت. از عواملي كه بر قيمت كانكس دست دوم در قياس با نمونه نو آن بيشتر مؤثرند، نماي ظاهري و داخلي، سلامت كف و نوع كف‌سازي كانكس و همچنين سلامت و استحكام اسكلت كانكس مي‎باشد.

قابليت سفارشي سازي

كانكس دست دوم يك نوع كانكس آماده است كه قابليت سفارشي سازي نسبت انواع ويژگي‌هاي كمي و كيفي (از جمله ابعاد خاص يا كيفيت ساخت) را ندارد. با اين وجود مي‌توان نسبت به بازسازي، تعميرات و افزودن امكانات و تجهيزات مورد نياز به آن نيز اقدام نمود كه البته هزينه ‌اي بعضاً قابل توجه را به خود اختصاص خواهد داد.

در مقابل، ساخت كانكس توسط شركت هاي سازنده و كارگاه‌هاي توليد سازه‌هاي پيش ساخته، اغلب قابليت سفارشي سازي به لحاظ ويژگي‌هاي كمي و كيفي گوناگون را توسط مشتريان دارد و همين امر سبب مي‌شود كه كاربري‌هاي خاص كانكس و انعطاف پذيري توليد كانكس نيز بيشتر باشد؛ حال آنكه بازار كانكس دست دوم، از اين ويژگي‌ها برخوردار نيست.

سرعت تحويل كانكس دست دوم و كانكس نو

همانطور كه اشاره شد، كانكس دست دوم يك نوع كانكس آماده محسوب مي شود و تحويل آن فوري است. در واقع طي پروسه فروش كانكس، فروشنده كانكس دست دوم پس از دريافت هزينه، آن را در اختيار شما قرار مي دهد و شما مي توانيد در كمترين زمان آن را به محل مورد نظر حمل نماييد. اين امر با توجه به خريد حتي نمونه هاي آماده و طبعاً كانكس سفارشي از يك شركت سازنده، بسيار سريعتر خواهد بود. توجه داشته باشيد با اينكه كانكس‌هاي سفارشي داراي مزاياي بسياري بوده و انعطاف پذيري ويژه‌اي دارند، اما فرآيند طراحي و ساخت آنها نيازمند زمان است.

سلامت كانكس

آگاهي از سلامت كانكس در هنگام خريد كانكس دست دوم، امر بسيار مهمي است. زيرا از طرفي نيازمند دانش تخصصي و فني لازم در اين زمينه است و از طرفي ديگر بسياري از وضعيت‌ها، خصوصيات و ويژگي‌هاي كانكس را نمي‌توان به همين سادگي اندازه گرفت و قضاوت كرد؛ به ويژه اگر اين ويژگي‌ها ظاهري هم نباشند (مانند كيفيت كف‌سازي كانكس).

با اين وجود، هنگام خريد كانكس دست دوم مي ‌توان عوامل مهمتري را برشمرد كه توجه به آنها توصيه مي‌گردد؛ سلامت اسكلت و عدم كج‌شدگي آن، سلامت كف‌سازي كانكس و عدم نفوذ رطوبت، سلامت سقف و درزها و عدم نفوذ رطوبت، پوسيدگي بدنه و پوشش‌هاي داخلي و خارجي و …

در ادامه اين مطلب توصيه‌هايي كاربردي جهت خريد انواع كانكس دست دوم در بازار امروز را براي شما آورده‌ايم:

توصيه‌ها براي خريد كانكس دست دوم

  • تنها قيمت مهم نيست! هيچگاه براي خريد كانكس، سريعاً و تنها بر اساس قيمت كانكس تصميم گيري نكنيد. در هنگام خريد كانكس دست دوم سعي كنيد حتي المقدور قيمت نمونه نو آن كانكس را نيز استعلام نماييد. گاهي اوقات كانكس نو با توجه به مزايايي كه نسبت به نمونه دست دوم خود دارد، از نظر اقتصادي به صرفه تر است. بد نيست بدانيد كه هزينه‌هاي تعميرات و بازسازي كانكس به ويژه به لحاظ اسكلت، كف، سقف و پوشش‌هاي داخلي و خارجي كانكس، غالباً بسيار زياد است.
  • اگر به كانكسي نياز داريد كه به ويژه محل سكونت افراد است و انتظار دوام و عمري به مدت حداقل ۱ سال را از آن داريد، سعي كنيد كانكس پانلي يا از جنس ساندويچ پانل تهيه نماييد. كانكس هاي ورقي عايق نبوده و اتلاف انرژي زيادي را دارند. كانكس ورقي معمولاً براي پروژه‌هاي چند روزه (براي مثال: كاربري نگهباني) يا انبار محصولاتي مناسب است كه نيازي به عايق بودن كانكس نيست.
  • اگر قصد داريد پس از خريد كانكس و استفاده از آن، آن را بفروشيد، سعي كنيد كانكس با ويژگي‌هاي تيپ تهيه نماييد. منظور از كانكس تيپ، كانكسي است كه با ويژگي‌هاي معروف بازار طراحي و ساخته شده است. براي مثال جهت خريد كانكس دست دوم، ابعاد معروف بازار، برند سازنده، طراحي اصولي و مهندسي، كف‌سازي عايق و مستحكم و مواردي كه قبلاً بدان‌ها اشاره كرديم را مد نظر داشته باشيد.
  • براي خريد كانكس دست دوم، همواره هزينه‌هاي جانبي و به ويژه هزينه حمل و نقل آن را تا مقصد در نظر بگيريد. براي مثال بهتر است كانكس را از جايي تهيه نماييد كه به مقصد نزديك (يا همان شهر مقصد) باشد. مواردي وجود داشته‌اند كه به دليل قيمت كمتر، مشتري پس از تهيه كانكس از شهر ديگر و عدم آگاهي از سلامت كانكس (عدم بازديد خضوري و فني از كانكس) ، همچنين عدم آشنايي با ميزان هزينه‌هاي جانبي (تعميرات و بازسازي، حمل و نقل و …) ضرر بسياري را متحمل شده است؛ در حالي كه نمونه نو همان كانكس مي‌توانسته به لحاظ اقتصادي، بسيار مقرون به صرفه‌تر تهيه شود!

مطالبي كه تا اينجا عنوان شد، اطلاعاتي جامع جهت خريد يا فروش انواع كانكس دست دوم در بازار امروز را در اختيار شما قرار داده است؛ با اين وجود اگر نياز به مشاوره حرفه‌اي در اين زمينه داريد مي توانيد با كارشناسان شركت ايران كانتين به عنوان بزرگترين برند سازنده انواع كانكس پيش ساخته با بيش از ۱۵ سال سابقه در شيراز و جنوب كشور، با شماره‌هاي: ۰۷۱۳۷۷۴۲۲۰۹ – ۰۹۱۲۰۹۰۴۰۶۰ – ۰۹۱۷۱۰۳۴۸۲۵ تماس حاصل نماييد. همكاران ما ضمن مشاوره كامل در زمينه خريد يا فروش انواع كانكس پيش ساخته، هر گونه اطلاعات بروز را در اختيار شما قرار خواهند داد.



ارسال توسط كانكس ايران كانتين
نظرات (0)
[ ]